Szkoła Promująca Zdrowie

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie

Ośrodek Rewalidacyjno- Wychowawczy w Szklanej od października 2019 roku należy do Pomorskiej Sieci Szkół i Placówek Promujących Zdrowie. Jest to dla nas ogromny sukces i bardzo nas to cieszy, że w naszej placówce tak ważne są założenia koncepcji prozdrowotnej.

W związku z powyższym możemy ubiegać się o wojewódzki certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”. Etap ten musi wynosić minimum 2 lata ale nie dłużej niż 5 lat. Zamierzamy temu podołać. Dlatego będziemy w dalszym ciągu prowadzić diagnozę funkcjonowania placówki pod kątem klimatu społecznego a dokładnie relacji rówieśniczych a także nowego standardu „Szkoła prowadzi edukację zdrowotną uczniów i umożliwia im praktykowanie w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych”.

Ośrodek Rozwoju Edukacji wyszedł nam naprzeciw i w 2020 roku ukazał się poradnik „Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie”. W związku z czym wszelkie nasze działania będą opierały się właśnie na tej publikacji.

Inne bieżące informacje znajdują się na stronie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Model przedszkola promującego zdrowie w Polsce (2015 r.)

Nasze działania

Wnioski z diagnozy wstępnej klimatu społecznego placówki:

Rodzice

    1. 100 % rodziców pozytywnie ocenia sposób, w jaki nauczyciele ich traktują ich dziecko.
    1. 100% rodziców pozytywnie ocenia swoje relacje z nauczycielami i dyrekcją placówki.
    1. 96 % rodziców uważa, że mają możliwość uczestniczenia w życiu szkoły.

Wychowankowie

    1. Problemem priorytetowym wynikającym z ankiet, rysunków oraz relacji wychowawców jest brak motywacji wychowanków do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego.
    1. Wychowankowie mają również problem z wychodzeniem na wybrane zajęcia indywidualne.
      zadania do realizacji w okresie przygotowawczym:
        1. Zorganizowanie szkolenia nt. motywowania wychowanków do aktywnego uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych.
        1. Zorganizowanie szkolenia w ramach WDN pt. „Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci z zaburzeniami rozwoju”.
        1. Opracowanie kodeksu zasad wychodzenia na zajęcia indywidualne
          (w poszczególnych grupach).
        1. Stworzenie narzędzia diagnozującego indywidualne wzmocnienia wychowanków.
        1. Wdrożenie rozmów nt. motywowania wychowanków podczas cyklicznych spotkań zespołów wielospecjalistycznych.

9Cze2021
„W rękach dobrego lekarza i woda staje się lekarstwem”
                                                    Nikołaj Gogol
Woda to idealne środowisko nie tylko dla rehabilitacji ale również dla komunikacji pozawerbalnej. Indywidualna praca terapeuty z dzieckiem w oparciu o właściwości wody tworzy idealną terapię dla dzieci z problemami neurologicznymi, ortopedycznymi, wadami postawy, autyzmem czy wadami genetycznymi.
Zdobytą wiedzę i praktykę podczas kursu „Aquakinezyterapi funkcjonalnej” wykorzystujemy w pracy z naszymi wychowankami….
27Maj2021

W ramach realizacji programu „Żółty Talerz” wychowankowie Ośrodka wzięli udział
w warsztatach edukacyjno – kulinarnych on – line zorganizowanych przez Fundację Kulczyk Foundation. Warsztaty poprowadziła znana dietetyczka Pani Aneta Łańcuchowska, która pokazała i uświadomiła dzieciom, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta, której głównym składnikiem powinny być warzywa, owoce oraz białko. Pani dietetyczka zdradziła nam także przepis na zdrowe, pyszne naleśniki z różnymi dodatkami. Przepis na pewno wykorzystamy na najbliższych zajęciach kulinarnych. Będzie pysznie i zdrowo. Już nie możemy się doczekać. Dziękujemy Kulczyk Foundation i czekamy na więcej.

22Kwi2021

„Międzynarodowy Dzień Ziemi”, to wyjątkowe święto mające uświadomić wszystkim na całym świecie, jak ważne jest dbanie o naszą planetę. Celem tego dnia jest promowanie postaw ekologicznych w społeczeństwie i zachęcenie do prowadzenia trybu życia, który jest bardziej przyjazny dla naszej planety. Wychowankowie Ośrodka wraz ze swoimi wychowawcami wyruszyli w teren, aby wysprzątać okolicę ze śmieci pozostawionych przez ludzi nieświadomych swojego szkodliwego postępowania. Zachęcamy do włączenia się w akcję sprzątania świata w swoim najbliższym otoczeniu.

16Kwi2021

Na ostatnich zajęciach Grupa XII poznała sposoby jak zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie na co dzień.

Najpierw poćwiczyliśmy w rytm muzyki przy filmiku instruktażowym. Następnie w książce kucharskiej poszukaliśmy odpowiedniego przepisu i pobawiliśmy się w Ośrodkowe ” Kuchenne Rewolucje”. Przyrządziliśmy sałatkę owocową, bogatą w wiele witamin. Wprawdzie nie było u nas pani Gessler ale naszą ciężką pracę nadzorowała Pani Wiola i pani Grażyna. I opłaciło się, bo sałatka była pyszna i bardzo zdrowa! Polecamy!!

12Mar2021

W tym tygodniu wychowanki grupy VII poznawały zagrożenia związane z stosowaniem używek. Stworzyliśmy plakat informacyjny pt. „Od czego można się uzależnić? Co w zamian?” Tworząc tym alternatywę dla różnych uzależnień. Jako jedno z takich działań uwzględniliśmy wspólne gotowanie. Dzięki temu powstała pyszna i zdrowa sałatka owocowa.

15Lut2021

…Niech żyje bal…!!! 12 lutego odbył się bal karnawałowo – Walentynkowy Były tańce, pląsy, wygibasy i ubaw po pachy. Wychowankowie prezentowali ciekawe przebrania. Można było spotkać między innymi Królową i Króla, Myszkę Miki, Piosenkarkę, Pszczółkę, Batmana, Czarodzieja, Pingwina, Policjanta, Indianina, Kowboja i wiele innych. W trakcie balu Samorząd Szkolny rozdał Walentynki, które wcześniej mogliśmy wrzucać do naszej skrzynki pocztowej, przygotowanej specjalnie na tę okazję.

26Sty2021

Wychowankowie postanowili wykorzystać zimową aurę i spędzić czas na śniegu. Dzięki czemu nie tylko jeździli na sankach , spacerowali, lepili bałwana ale też nabierali odporność i hartowali organizmy.

19Sty2021

Dzisiaj ukończyliśmy kilku etapowe szkolenie ,, EEG BIOFEEDBACK ,, . Dzięki tej metodzie i nowoczesnemu sprzętowi potrafimy diagnozować, trenować analizować fale mózgowe naszym wychowankom. Pozdrawiają Tomasz Skierka Aleksandra Koniuszewska oraz Agnieszka Wenta