Szkoła Promująca Zdrowie

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie

Ośrodek Rewalidacyjno- Wychowawczy w Szklanej od października 2019 roku należy do Pomorskiej Sieci Szkół i Placówek Promujących Zdrowie. Jest to dla nas ogromny sukces i bardzo nas to cieszy, że w naszej placówce tak ważne są założenia koncepcji prozdrowotnej.

W związku z powyższym możemy ubiegać się o wojewódzki certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”. Etap ten musi wynosić minimum 2 lata ale nie dłużej niż 5 lat. Zamierzamy temu podołać. Dlatego będziemy w dalszym ciągu prowadzić diagnozę funkcjonowania placówki pod kątem klimatu społecznego a dokładnie relacji rówieśniczych a także nowego standardu „Szkoła prowadzi edukację zdrowotną uczniów i umożliwia im praktykowanie w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych”.

Ośrodek Rozwoju Edukacji wyszedł nam naprzeciw i w 2020 roku ukazał się poradnik „Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie”. W związku z czym wszelkie nasze działania będą opierały się właśnie na tej publikacji.

Inne bieżące informacje znajdują się na stronie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Model przedszkola promującego zdrowie w Polsce (2015 r.)

Nasze działania

Wnioski z diagnozy wstępnej klimatu społecznego placówki:

Rodzice

    1. 100 % rodziców pozytywnie ocenia sposób, w jaki nauczyciele ich traktują ich dziecko.
    1. 100% rodziców pozytywnie ocenia swoje relacje z nauczycielami i dyrekcją placówki.
    1. 96 % rodziców uważa, że mają możliwość uczestniczenia w życiu szkoły.

Wychowankowie

    1. Problemem priorytetowym wynikającym z ankiet, rysunków oraz relacji wychowawców jest brak motywacji wychowanków do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego.
    1. Wychowankowie mają również problem z wychodzeniem na wybrane zajęcia indywidualne.
      zadania do realizacji w okresie przygotowawczym:
        1. Zorganizowanie szkolenia nt. motywowania wychowanków do aktywnego uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych.
        1. Zorganizowanie szkolenia w ramach WDN pt. „Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci z zaburzeniami rozwoju”.
        1. Opracowanie kodeksu zasad wychodzenia na zajęcia indywidualne
          (w poszczególnych grupach).
        1. Stworzenie narzędzia diagnozującego indywidualne wzmocnienia wychowanków.
        1. Wdrożenie rozmów nt. motywowania wychowanków podczas cyklicznych spotkań zespołów wielospecjalistycznych.

14Sty2021

Szkolimy się!

W trosce o najwyższą jakość terapii oraz korzyści z niej płynące dla naszych podopiecznych nieustannie staramy się podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności Nasze logopedki nie marnują czasu! Pod koniec ubiegłego roku panie: Ola, Agata i Patrycja wzięły udział w licznych szkoleniach i kursach. Z myślą o najmłodszych dzieciach, z dysfunkcjami w obrębie strefy orofacjalnej (z zespołami genetycznymi, rozszczepami podniebienia, problemami z napięciem mięśniowym) uczestniczyły w szkoleniu nt. wykorzystania wibratorów logopedycznych w terapii, a także w szkoleniu uczącym jak stymulować procesy myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym.

To jednak nie wszystko…

Pani Ola pogłębiała swoją wiedzę, uczestnicząc w praktycznym warsztacie na temat karmienia logopedycznego od podstaw oraz dwóch szkoleniach dotyczących kreatywnej pracy z maluchami, mającymi problem z opóźnionym rozwojem mowy. Pani Patrycja natomiast dodatkowo wzięła udział w szkoleniu „Fizjologiczne i anatomiczne podstawy rozwoju mowy”. Uzyskane kompetencje poszerzyły wiedzę oraz umiejętności, które zostaną praktycznie wykorzystane podczas terapii z dziećmi z różnymi zaburzeniami w rozwoju.

23Gru2020

Miłą niespodziankę sprawili nam wolontariusze z SP 2 oraz grupa uczniów z SP 1 w Sierakowicach przekazując Marzycielską pocztę. W każdym liście znaleźliśmy mnóstwo cudownych życzeń. Miłym akcentem były również ręcznie robione ozdoby choinkowe. Drodzy Przyjaciele- za wszystkie życzenia serdecznie dziękujemy, życząc Wam tym samych Wesołych Świąt.

14Gru2020

W listopadzie zakończyliśmy zajęcia z projektu pt. „Zdrowo nie znaczy nudno!” współfinansowanego ze środków Gminy Sierakowice. Podczas spotkań wychowankowie utrwalili sobie prawidłowe nawyki żywieniowe, które poznali już w poprzednim projekcie „Zdrowa dojrzałość” współfinansowanego również przez w/w gminę. Wychowankowie zdobyli wiedzę na temat różnych kultur i krajów, byli pod wielkim wrażeniem zajęć z prawdziwym kucharzem, mając nadzieję, że nie będą one ostatnimi. Po zdobyciu i utrwaleniu wiadomości nt. zdrowego stylu życia wychowankowie świetnie poradzili sobie podczas turnieju wiedzy, który stanowił podsumowanie projektu.

11Gru2020

Grupa X nadal realizuje współpracę z miejscowym przedszkolem. W tym miesiącu wykonaliśmy wspólnie pluszowego misia. Każda grupa wykleiła go skrawkami materiału. W ten sposób obchodziliśmy wspólnie Dzień Pluszowego Misia. Na odległość jednak wciąż razem.

1Gru2020

W miesiącu listopadzie zostały przeprowadzone zajęcia w grupach edukacyjnych dotyczące następującej tematyki: „Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecenia działań profilaktycznych w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów” Zajęcia te prowadzone były przez naszego psychologa pana Piotra Jędrkowiaka, są one jedną z form wdrażania planu wychowaczo – profilaktycznego na rok 2020/21 w naszej placówce.

27Paź2020

Wychowankowie co roku mają możliwość uczestnictwa w  wyjazdowych zajęciach hipoterapii, które odbywają się przy współpracy z fundacją „ Zdrowie na końskim grzbiecie”. Zajęcia łączą ze sobą mnóstwo korzyści: aktywność fizyczna, przebywanie na świeżym powietrzu, współpraca z terapeutą  i przede wszystkim obcowanie z końmi- najwspanialszymi specjalistami. Dodatkowo do grona zwierzaków dołączyły nasze kochane alpaki.

1Paź2020

Mamy to !

Europejski Tydzień Sportu już za nami.

Tegoroczna edycja odbyła się w dniach od 23 do 30 września 2020 r. w nowych dla nas wszystkich okolicznościach, bo związanych z rygorami pandemii COVID-19. Nie wpłynęło to jednak na aktywny i szeroki udział w wydarzeniach sportowych. Nowe sytuacje dają nowe możliwości. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i organizatorom. Było MEGA !