Szkoła Promująca Zdrowie

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie

Ośrodek Rewalidacyjno- Wychowawczy w Szklanej od października 2019 roku należy do Pomorskiej Sieci Szkół i Placówek Promujących Zdrowie. Jest to dla nas ogromny sukces i bardzo nas to cieszy, że w naszej placówce tak ważne są założenia koncepcji prozdrowotnej.

W związku z powyższym możemy ubiegać się o wojewódzki certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”. Etap ten musi wynosić minimum 2 lata ale nie dłużej niż 5 lat. Zamierzamy temu podołać. Dlatego będziemy w dalszym ciągu prowadzić diagnozę funkcjonowania placówki pod kątem klimatu społecznego a dokładnie relacji rówieśniczych a także nowego standardu „Szkoła prowadzi edukację zdrowotną uczniów i umożliwia im praktykowanie w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych”.

Ośrodek Rozwoju Edukacji wyszedł nam naprzeciw i w 2020 roku ukazał się poradnik „Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie”. W związku z czym wszelkie nasze działania będą opierały się właśnie na tej publikacji.

Inne bieżące informacje znajdują się na stronie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Model przedszkola promującego zdrowie w Polsce (2015 r.)

Nasze działania

Wnioski z diagnozy wstępnej klimatu społecznego placówki:

Rodzice

    1. 100 % rodziców pozytywnie ocenia sposób, w jaki nauczyciele ich traktują ich dziecko.
    1. 100% rodziców pozytywnie ocenia swoje relacje z nauczycielami i dyrekcją placówki.
    1. 96 % rodziców uważa, że mają możliwość uczestniczenia w życiu szkoły.

Wychowankowie

    1. Problemem priorytetowym wynikającym z ankiet, rysunków oraz relacji wychowawców jest brak motywacji wychowanków do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego.
    1. Wychowankowie mają również problem z wychodzeniem na wybrane zajęcia indywidualne.
      zadania do realizacji w okresie przygotowawczym:
        1. Zorganizowanie szkolenia nt. motywowania wychowanków do aktywnego uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych.
        1. Zorganizowanie szkolenia w ramach WDN pt. „Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci z zaburzeniami rozwoju”.
        1. Opracowanie kodeksu zasad wychodzenia na zajęcia indywidualne
          (w poszczególnych grupach).
        1. Stworzenie narzędzia diagnozującego indywidualne wzmocnienia wychowanków.
        1. Wdrożenie rozmów nt. motywowania wychowanków podczas cyklicznych spotkań zespołów wielospecjalistycznych.

1październik2020

Mamy to !

Europejski Tydzień Sportu już za nami.

Tegoroczna edycja odbyła się w dniach od 23 do 30 września 2020 r. w nowych dla nas wszystkich okolicznościach, bo związanych z rygorami pandemii COVID-19. Nie wpłynęło to jednak na aktywny i szeroki udział w wydarzeniach sportowych. Nowe sytuacje dają nowe możliwości. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i organizatorom. Było MEGA !

31styczeń2020

Dnia 5.12.2019 roku odbyła się konferencja pt. Zdrowy posiłek w szkole, na której mieliśmy przyjemność odebrania certyfikatu przynależności do ogólnopolskiego programu „Przedszkole promujące zdrowie” .Cały poprzedni rok staraliśmy się o możliwość przyłączenia do sieci placówek promujących zdrowie. Udało nam się zrealizować swój cel i przez kolejne lata możemy starać się o kolejne certyfikaty na szczeblu wojewódzkim, a nawet krajowym. Niezmiernie nas to cieszy!

17styczeń2020

Tydzień ferii już za nami…  Przez pięć dni nie było chwili na odpoczynek.  Pierwszego dnia omówiliśmy „Cyberprzestrzeń, czyli jak mądrze korzystać z wysokiej technologii. Obejrzeliśmy dwa krótkie filmy zachęcające do aktywnego spędzania wolnego czasu, na podstawie których stworzyliśmy plakaty. Nie obyło się bez zajęć ruchowych – był tor przeszkód i tańce. Na koniec rozwiązywaliśmy kalambury.Drugi dzień ferii zimowych dotyczył tematyki zdrowego odżywiania. Wprowadzeniem do zajęć była prezentacja dotycząca złego wpływu jedzenia typu Fast- Food oraz emisja krótkiego filmu dotyczącego szkodliwości napojów energetycznych. W dalszej części zajęć uważnie słuchaliśmy opowiadania „Jak Kuba zapanował nad Głodkiem”, po czym w grupach przygotowaliśmy tarcze żywieniowe, zwracając uwagę na istotę regularnego odżywiania. Wszyscy aktywnie uczestniczyliśmy zarówno w konkurencjach sportowych, jak i zabawach typu „KALAMBURY” oraz sprawdzaniu produktów spożywczych pod względem wartości odżywczych i  jakości przy pomocy aplikacji „ZDROWE ZAKUPY”.Trzeciego dnia ferii utwierdzaliśmy się w wiedzy, że używki są złe. Dowiedzieliśmy się jaki wpływ na nasz organizm mają: palenie papierosów (tradycyjnych i elektronicznych), picie alkoholu i zażywanie narkotyków. Zrobiliśmy plakaty przestrzegające innych przed sięganiem po nie. Odgrywając scenki udowodniliśmy, że jesteśmy asertywni i potrafimy odmawiać innym. Wszyscy byliśmy zgodni, że aby uniknąć uzależnień od używek warto mieć pasję. Taką właśnie pasją może być astronomia. Wybraliśmy się więc w kosmos własnoręcznie zrobioną rakietą. Tworzyliśmy „żywy” układ słoneczny, odkrywaliśmy konstelacje gwiazd i za pomocą teleskopu Hubble’a podglądaliśmy różne zakątki wszechświata. Czwarty dzień ferii minął nam pod hasłem,, Sport to zdrowie!” Stworzyliśmy gigantyczną grę planszową- skakaliśmy i ćwiczyliśmy, przemycając jednocześnie dużą dawkę ciekawostek o świecie. Piątkowe spotkanie zaczęliśmy od toru przeszkód, potem zobaczyliśmy pokaz paru sztuczek zręcznościowych oraz wysłuchaliśmy paru „sucharów”, które z pewnością poprawiły nam humory. Następnie kredkami i flamastrami wykonaliśmy kodowanie graficzne wesołych obrazków, śpiewaliśmy i tańczyliśmy do piosenek karaoke, bawiliśmy się w ciu-ciu babkę, a na sam koniec podsumowaliśmy cały tydzień… oj działo się działo…

28wrz.2019

Po raz kolejny dołączyliśmy do akcji pt. „Europejski Tydzień Sportu”. Podczas pięciu dni ćwiczyliśmy motorykę małą i dużą: przekładaliśmy, podawaliśmy, skakaliśmy, pokonywaliśmy tory przeszkód- a to wszystko po to by pokazać, że zdrowie nie jest nam obojętne. Ćwiczenia to podstawa do prawidłowego funkcjonowania i długiego życia 🙂